klicka på bilden för att förstora

Luxestick Lipstick (Velvet) - Baby Kiss

129 kr

Baby Kiss, som är en ljus nyans som drar mot nude, är en mycket användbar färg som är lätt att applicera och få till med snyggt resultat. Vi börjar med den lyxiga silverhylsan som har Models Owns logotype diskret lagd längs ena sidan. Det är en fin placering som gör hylsan mer intressant. I brist på fickspegel fungerar också förpackningen för hjälp vid applicering, vilket ju är briljant uttänkt. Liksom att locket förseglas med hjälp av magnet. Stiftet är frikostigt tilltaget och traditionellt med en krämig formula som glider på läpparna och ger en trendig, matt sammetsfinish.

Models Own har på kort tid blivit många beauty influencers darling och bland annat skriver den professionella bloggaren Annica Englund i ett inlägg från Juli 2016 "Luxestick Matte Lipstick, produkten som följer med i min väska numera. Ett läppstift som ger matta läppar, har en väldigt behaglig konsistens och glider lätt på vid applicering." Vi på Colorsvibe gillar också kombinationen av mer dämpade effekter ihop med en smidig formula. Ett smart drag av Models Own.

Models Own är ett brittiskt varumärke med huvudkontor i hippa världsstaden London. De har på kort tid profilerat sig som ett mycket prisvärt varumärke med hög kvalitet och ständigt aktuellt produktflöde. De utmanar ofta med nyhetssläpp, överraskande samarbeten och limiterade kollektioner. Models Own är med där det händer och dokumenterar det mesta på Instagram (#modelsownnordics)

Ingredients: Paraffinum Liquidum, Ceresine, Ethylhexyl Palmitate, Silica, Bis-Diglyceryl Polyacyladipate-1, Cera Alba, Propylparaben, BHT, [+/- CI 15850 (D&C Red NO.7 Lake), CI 15850 (D&C Red NO.6 Lake), CI 15850 (D&C Red NO.6), CI 42090, CI 45410, CI 77491, CI 77492, CI 77499, CI 77891].
Tillsammans med lip linern Line & Define Lip Liner skapar du form och färg. Applicera gärna stiftet med en läppensel för ett jämnare resultat som du har mer kontroll över. Bit av på en makeupservett för att göra dig av med överflödigt pigment som annars lätt fastnar på tänderna. 

Vi pratade veganism med Ida Kyllerman



Ida Kyllerman, även känd som Spindel Sven på sociala medier, håller den veganska livsstilen varmt om hjärtat. Ida förklarade att ända sedan barnsben har hon älskat djur och sympatiserar oftast mer med dem än med människor. När hon var liten brukade hon rädda djur för hon kunde bli så förskräckligt ledsen och upprörd om någon var elak mot ett djur.


- En gång när jag var liten kastade jag en sten i pannan på en pojke, det var väl inte så bra, men han höll på att skada en musunge, så i min femåriga hjärna kändes det rimligt att han skulle avvärjas med en sten. Jag sprang sedan skrikandes hem till pappa och berättade allt som hade hänt. Jag fick inte mycket mer skäll än att jag kanske inte skulle kasta sten på folk. Med handen på hjärtat undrar jag om jag inte skulle kunnat reagera lite likadant idag, fast lite mer laglydigt, berättade Ida.


Ida blev vegetarian runt 2013 när hon lade ihop ett plus ett – hon insåg att det var ytterst konstigt att älska djur men samtidigt konsumera dödade djur. Hon försökte bli vegan på studs, men eftersom hon kunde för lite om mat, i synnerhet vegansk mat, blev det svårt. Så hon gav sig själv några år att anpassa sig och 2015 tog hon steget till en helt vegansk kosthållning.


- Jag är vegan för djurens skull, mitt hjärta blöder för dem, poängterade Ida.


Nu arbetar Ida hela tiden för att konsumera så veganskt som möjligt, även om det inte alltid blir 100% rätt. Eftersom Ida är en s.k. influencer i skönhetsindustrin får hon en hel del pressutskick från olika företag. Ida förklarade att vissa produkter hon får inte är veganska, men hon har märkt att det oftast är ingredienserna bivax och honung som är animaliska. Då kan hon välja att ändå lyfta fram en produkt eftersom det finns lite olika tankar om just dessa ingredienser och hon tycker att läsaren får bestämma själv huruvida detta är ett problem för dem eller ej.


Hon fortsatte att berätta att hon, genom sina sociala medier, försöker på ett schysst, kul och samtidigt seriöst sätt utbilda sin publik i ämnet och hålla frågan aktuell. Hon är i ständig kontakt med människor som pratar om ämnet och vad hon tycker är riktigt kul är att barn runt 11-12 år är medvetna om att man kan göra djurvänliga val. 


- Jag tror att bara genom att på ett sakligt och självklart sätt förmedla information så blir det sakta en förändring, menade Ida.


Dessutom ifrågasätter hon företag angående deras produkter, t.ex. hur de kontrollerar deras ingredienser eller hur deras policys är för djurtestning.


- Detta är sådant som jag tror får företag att förstå att vi konsumenter VILL ha produkter som är snälla, förklarade Ida.


De svar hon får förmedlar hon sedan vidare i sina olika kanaler och när hon är ute och jobbar. Dessutom har Ida uppmärksammat att allt fler skönhetsintresserade tycker att det ska vara en självklarhet att produkter är Cruelty-Free och veganska. Adderar man det med den yngre generationens medvetenhet så tror Ida att det kommer bli mer och mer viktigt att ha en bra värdegrund för nya företag som försöker etablera sig eller små företag som vill överleva i det långa loppet. Ida menar att många vill ha produkter som är snälla mot djur och miljö och att det känns omodernt och sunkigt att inte bry sig om produktinnehåll och framställning. Med tanke på att konsumenter bara blir mer och mer medvetna så kommer det att bli svårare att "fula" sig, tror Ida. Även de som inte äter veganskt vill ju nu ha veganska produkter! 


- I övrigt tycker jag att vegantrenden är en av de bästa trenderna som någonsin tagit fart. Om den fortsätter och veganism blir mer mainstream, så tror jag att den kommer att fortsätta att utvecklas. Veganism är inte längre någon superpunkig rörelse utan har letat sig in i många familjer och åldrar. Nu är detta lite önsketänkande, men jag hoppas att vi om 20 år tittar tillbaka och tycker att det var skiiiitkonstigt att folk konsumerade djur förr, avslutade Ida. 



Produkter relaterade till detta inlägg